Nákupní košík

0 ks celkem za 0 Kč

 
Správné snižování horečky u dětí

Horečka sama o sobě není nemoc, je jen příznakem onemocnění a patří k ochranným mechanismům v těle, proto není třeba se jí za každou cenu a ihned od nástupu bránit.

18.12.2017 | více

Vitamín C – nejznámější vitamín

Vitamín C neboli kyselina askorbová je vitamínem zcela nezbytným k udržení zdraví organismu. Je ve vodě rozpustný, nelze se jím tedy předávkovat.

18.12.2017 | více

Jak moc je vláknina důležitá?

Třeba o tom ani nevíte, ale s vlákninou se již setkal každý z nás. Tato velmi nenápadná složka potravy je velmi důležitá pro náš organismus, a to hned z několika hledisek. Chcete se dozvědět o vláknině zajímavosti, které jste možná nevěděli? Pak jste tady správně.

11.10.2017 | více

Další novinky…


Vitamín C – nejznámější vitamín

Vitamín C – nejznámější vitamínVitamín C – nejznámější vitamín

Vitamín C neboli kyselina askorbová je vitamínem zcela nezbytným k udržení zdraví organismu. Je ve vodě rozpustný, nelze se jím tedy předávkovat.

Pokud je však dlouhodobě užíván ve vysokých dávkách, může dojít k podráždění žaludku a hrozí také vznik ledvinových kamenů. Jeho význam se možná často přeceňuje – přidává se do nápojů a potravin a je tak úspěšným marketingovým lákadlem, vyzývajícím ke koupi „obohacené“ potraviny.

Je obecně známo, že se vitamín C vyskytuje hlavně v ovoci a to zejména v citrusových plodech. Velké množství je ho také v šípku, rakytníku, rajčatech, paprice, kiwi či bramborech. Při vaření brambor se však většina vitamínu C dostane z brambor do vody. Tu lze následně využít třeba jako základ polévky, a tak většinu vitamínu C zachráníme.

Denní dávka vitamínu C by se měla u zdravých osob pohybovat v rozmezí 60–100 mg. Pestrou stravou s dostatkem zeleniny a ovoce tak denní dávku hravě získáme. Vyšší dávky vitamínu C jsou potřebné při nachlazeních, kardiovaskulárních obtížích, cukrovce, při sportování či rekonvalescenci. Pak je vhodné jej doplňovat v podobě potravinových doplňků, kterých je v lékárnách dostatečné množství, ať už ve formě tablet na polykání, rozpustných tablet, cucavých bonbónů nebo sirupu. Při nachlazení dosáhneme lepšího účinku vitamínu C, pokud je dodáván zároveň s vápníkem.

Nedostatek vitamínu C se projevuje kurdějemi. Ty byly časté zejména u námořníků, kteří po dlouhé měsíce na moři konzumovali jednotvárnou stravu bez vitamínů. Teprve na konci 18. století se britský mořeplavec James Cook zasloužil o doplnění stravy námořníků o kysané zelí, zahuštěnou mrkvovou šťávu a další potraviny s vysokým obsahem vitamínu C, čímž kurděje postupně přestaly námořníky ohrožovat.

Tento článek není dovoleno kopírovat či dále šířit bez souhlasu společnosti Jankar profi s.r.o. Další použití je dovoleno pouze na základě písemného souhlasu společnosti Jankar profi s.r.o. a v nezměněné formě.


Další novinky …»